با عنوان : مطالعه کیفی علل ترک در سیلر درزگیرهای مصرفی در خودروسازی ها

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد تهران جنوب

دانشكده تحصيلات تكميلي

“ M.Sc ” پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد

گرايش: مهندسي شيمي – طراحي فرايند

عنوان:

بررسي كيفي علل ترك در سيلر درزگيرهاي مصرفي در خودروسازي ها

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چكيده:

در عمليات پوشش دهي و رنگ قطعات فلزي معمولا ضخامت پوشش در محل هاي اتصال بين سطوح، درزها و شيارهاي موجود در قطعه كمتر از بقيه سطوح می باشد و اين قسمتها امكان مناسبي براي شروع خوردگي مي باشند. لذا همواره قبل از رنگ آميزي نهائي قطعه، اين قسمتها با موادي به نام سيلر يا درزگير پوشانده مي شوند.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

در اين تحقيق انواع سيلانت ها و بطور خاص درزگيرهاي مورد مصرف در صنعت خودروسازي كه براي جلوگيري از خوردگي سطح بهره گیری مي شوند مورد بحث و بررسي قرار گرفته و متداول ترين آنها كه غالبا برپايه پلاستيزولهاي پي وي سي مي باشند از حيث نحوه ساخت و مواد تشكيل دهنده توضيح داده شده اند. همچنين روشهاي اندازه گيري خواص مكانيكي و حرارتي درزگيرها ارائه شده و مشكل ترك سيلر درزگير در خط رنگ خودروي وانت نيسان شركت زامياد مطرح شده می باشد. علل بروز مشكل از دو منظر ساختار مواد و شرايط اعمال و پخت درزگير مورد بررسي دقيق قرارگرفته می باشد.

چهار نمونه درزگير با فرمولاسيون و خواص كيفي مختلف در خط توليد اعمال شده و تمايز بين نمونه مطلوب و ساير نمونه ها از لحاظ خواص مكانيكي و حرارتي تعيين گرديد. در نهايت مشخص گردید كه شرايط بهينه براي اعمال و پخت سيلر كه در ممانعت از ايجاد ترك بسيار مؤثر می باشد شامل پخت كامل در دماي 140 درجه سانتيگراد، ضخامت لايه سيلر كمتر از 8 ميليمتر، و ميزان خاصيت ازدياد طول بيش از 150 درصد مي باشد. همچنين مشخص گرديد كه به مقصود افزايش ميزان ازدياد طول ماده مي بايست ميزان نرم كننده در فرمولاسيون درزگير افزايش يافته و از ميزان پركننده كاسته گردد.

مقدمه:

در كليه تجهيزات صنعتي هر جا كه محل اتصال دو فلز به يكديگر توسط جوش، پرچ و غيره مي باشد شيار يا درز ايجاد شده در محل اتصال بدليل فرورفتگي و هم تراز نبودن با بقيه سطوح به هنگام رنگ آميزي پوشش كمتري را به خود مي گيرد و احتمال شروع خوردگي از اين مناطق بسيار بيشتر خواهد بود. لذا قبل از اعمال رنگ نهائي، اين شيارها توسط موادي بعنوان درزگير يا سيلر به معناي آب بندي كننده پر مي شوند و سپس رنگ نهائي اعمال مي گردد.

بدليل اتصالات مختلفي كه در بدنه اتومبيل هست، درزگيري يا سيلركاري آن از اهميت زيادي برخوردار می باشد و همواره در خطوط رنگ، ايستگاههايي به اعمال درزگير و پخت آن (كوره درزگير) اختصاص دارد. به همين دليل مواردي زیرا چسبندگي خوب درزگير به سطح زيرين، پخت كامل و خواص كيفي آن نيز اهميت بيشتري خواهند يافت.

از آنجا كه وجود ترك در درزگير علاوه بر ايجاد شرايط براي نفوذ آب و خوردگي از ايرادات ظاهري خودرو نيز محسوب مي گردد رفع اين عيب از اهميت مضاعفي برخوردار مي گردد. همانطور كه در اين تحقيق نشان داده خواهد گردید اين عيب مي تواند علامت وجود عيوب ديگري نظير عدم پخت كامل و افت ديگر خواص سيلر درزگير نيز باشد.

فصل اول: سيلانت ها

1-1- تعريف سيلانت ها و انواع آن

Sealing به معناي بستن، درزگيري و آب بندي كردن وسيلانت يا سيلر (Sealer) به معنای درزگير و آب بندي كننده مي باشد.

سيل كردن اصولا تدبيري می باشد براي بستن يك شكاف يا آب بندي كردن يك اتصال پیش روی نفوذ سيالات (اعم از مايعات و گازها) سيلرها بطور كلي در دو گروه طبقه بندي مي شوند:

سيلرهاي استاتيك: وقتي كه سيلر بين دو سطحي كه نسبت به يكديگر حركت نمي كنند اعمال مي گردد.

سيلرهاي ديناميك: وقتي سيل كردن بين دو سطحي انجام مي گردد كه بين آن دو حركت نسبي هست مثلا حركت گردشي يك شفت نسبت به هوزينگ يا حركت رفت و برگشتي يك پيستون در يك سيلندر.

سيلرها يا درزگيرها در خودروسازي براساس محل اعمال آنها به سه گروه تقسيم مي شوند. اين سه گروه در جدول 1-1 نشان داده شده اند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

همانطور كه ملاحظه مي گردد خواصي كه هر گروه از درزگيرها بايد داشته باشند، تا حدود زيادي به محل اعمال و كاربرد آنها مرتبط می باشد.

درزگيرهاي گروه اول كه در خط ساخت بدنه بهره گیری مي شوند به اسم درزگير نقطه جوش شناخته مي شوند. اين درزگيرها بين دو ورق فلزي قبل از انجام در عمليات نقطه جوش با داغ كردن دو فلز ذوب آنها چسبندگي و اتصال ايجاد مي گردد. اين درزگيرها در مكان هايي كه عدم نفوذ آب از محل اتصال داراي اهميت می باشد بكار مي رود. روش كار بدين صورت می باشد كه آغاز بوسيله گان مخصوص و باكمك پمپ و فشار هوا درزگير را روي سطحي كه مي بايست نقطه جوش گردد قرار مي دهند سپس عمليات جوشكاري انجام مي گردد. از آنجا  كه اين نوع درزگير هادي جريان الكتريسيته می باشد مشكلي براي عمليات جوشكاري يا استحكام جوش نهايي به وجودنخواهد آورد. اين گروه درزگير انواع مختلفي دارد چنانچه در تركيبات آن از گوگرد بهره گیری گردد حين عمليات جوش ايجاد گاز سولفيد هيدروژن مي كند كه بد بو و سمي می باشد لذا عمليات مي بايست زير هود انجام گردد و تهويه كارگاه مناسب باشد در غير اينصورت مي توان از انواع غير گوگردي بهره گیری نمود. اين نوع درزگير در حال حاضر در ايران توليد نمي گردد و عمده كارخانجات خودروسازي اين محصول را از شركت شيميايي هنكل تهيه مي كنند. اين درزگير پس از قرار گرفتن در كوره E D در خط رنگ جامد شده و پس از پخت به استحكام لازم مي رسد.

تعداد صفحه : 99

قیمت : شش هزار تومان

 

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com