محيط زيست و اتوبوسراني اختلاف دارند

گاز سوز يا ديزلي؟

شركت واحد مي گويد در تامين سوخت و ظرفيت سازي براي جذب اتوبوس هاي گاز سوز جديد با مشكل مواجه می باشد اما دكتر حجت مي گويد: ميزان آلايندگي اتوبوس هاي ديزلي 15 برابر بيشتر از اتوبوس هاي گاز سوز می باشد

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مسئولان شركت واحدو سازمان حفاظت محيط زيست هر كدام پاسخ خودشان را براي اين سوال دارند: اتوبوس هلاي گاز سوز بهتر ند يا ديزلي؟

در حالي كه شركت واحد از خريد و بهره گیری از اتوبوس هاي گاز سوز استقبال نمي كند سازمان حفاظت محيط زيست آنها را به دليل« پاك بودن » ترجيح مي دهد. شركت واحد عيوب اتوبوس هاي گازسوز را « ليست» مي كند و سازمان حفاظت محيط زيست، محاسن آن را ،

اين در حالي می باشد كه 120 دستگاه اتوبوس گازسوز آماده تحويل در پاركينگ هاي شركت ايران خودرو ديزل خاك مي خورد. ظرفيت توليد اتوبوس هاي گاز سوز اين شركت سالانه نزديك به 3هزار سال خودرو می باشد كه تاكنون 856 دستگاه اتوبوس تحويل شركت واحد شده می باشد. براساس تصويب دولت يارانه اتوبوس هاي گاز سوز از 65 در صد به 75 درصد افزايش يافته تا سهم پرداختي شهر داري براي خريد اتوبوس هاي گاز سوز به 25 درصد كاهش يابد اما شركت واحد و نيز شهر داري همچنان اتوبوس هاي ديزلي را ترجيح مي دهند.

بهبهاني ، معاون حمل ونقل و ترافيك شهر داري، مي گويد كه اتوبوس هاي گاز سوز به خصوص در جاده هاي شيب دار كارآيي چنداني ندارند و به همين دليل بايد اتوبوس هاي ديزلي را جايگزين آنها كرد.

هم اكنون تعداد 1200 دستگاه اتوبوس گازسوز MAN با موتور آلماني ساخت اين شركت و شهاب خودرو به اضافه تعداد حدود 200 دستگاه اتوبوس هاي ديزل تبديل شده به گاز سوز كه جمعاً تعداد 1400 دستگاه را شامل مي شوند در ناوگان اتوبوسراني مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

چرا ديزلي ؟

مسئولان شركت واحد عقیده دارند كه مديريت واحد، سيستمي و كلي نگر براي ايستگاه هاي شارژ گاز تعريف نشده و در صورت بروز مشكلات، مسئولان تنها بيننده قضايا هستند و معضلات ناوگان شركت واحد توسط آنان بررسي نمي گردد. اين مسئولان مي گويند كه ديناميك ماشين و سيستم تعليق اتوبوس هاي گاز سوز، مكانيزم غير علمي اتوبوس هاي بنز 355 می باشد كه بالاي 50 درصد از اتوبوس هاي شركت را شامل مي گردد و خرابي هاي مكرر، شكستن هندل ها، اهرم هاي سيستم تعليق، شكستن ستون ها ، مصرف بالاي لاستيك و سوخت و روغن از عيوب بارز آنان به شمار مي آيد كه در آسيب پذيري اتوبوس هاي گاز سوز تأثیر اساسي را ايفا مي كند. به گفته آنها عدم وجود قطعات يدكي سيستم هاي مكانيك و الكترونيك و سنسورهاي گاز اگر در سيستم هاي ديزلي تنها توقف اتوبوس، سوانح حاد تري را حادث خواهد بود.

ضعف سيستم الكتريكي اتوبوس هاي بنز 355 تاكنون سوختن كامل چند دستگاه اتوبوس را باعث شده و اگر در اتوبوس هاي گاز سوز نيز باعث آتش سوزي خواهد داشت.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

همچنين به گفته مسئولان شركت واحد افت قدرت موتور اتوبوس ها گاز سوز هنگام تغييرات فشار گاز مخازن از 200 بار هب 20 بار، مشكلاتي را در خطوط شيب دار در برداشته می باشد.

شركت واحد مي گويد در تأمين سوخت و ظرفيت سازي براي جذب اتوبوس هاي گاز سوز جديد با مشكل مواجه می باشد و براي تعمير و نگهداري اين اتوبوس ها بايد بيشتر هزينه كند.

يك منبع آگاه در شركت واحد در گفت و گو با «ايرانشهر» برخي از عيوب ديگر اتوبوس هاي گاز را ذكر مي كند:

«قطعات يدكي حتي در دوره گارانتي هم به موقع تأمين نمي گردد و قطعات اين اتوبوس ها فوق العاده گران می باشد. هم اكنون نزديك به 200 دستگاه اتوبوس به دليل كمبود و معيوب بودن جايگاه شارژ سوخت، متوقف شده اند و بقيه نيز بايد به مدت 7 ساعت متوالي در طول روز براي شارژ از خط خارج شوند، ضمن اين كه زمان سوختگيري اتوبوس هاي گازسوز نسبت به اتوبوس هاي ديزل 75 درصد بيشتر می باشد.

چرا گاز سوز؟

سازمان حفاظت محيط زيست اما ايرادهاي وارد شده به اتوبوس هاي گاز سوز را قبول ندارد. اين سازمان ، گاز سوز شدن ناوگان اتوبوسراني تهران را ضروري مي داند و معتقد می باشد در صورت تحقق اين امر، گازوئيل كم گوگردي كه هم اكنون در اختيار شركت واحد قرار مي گيرد به ساير خودروهاي سنگين تعلق خواهد گرفت و كاهش آلايندگي اين دسته از خودروها را نيز به همراه خواهد داشت.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

يوسف حجت،‌معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، به ايرانشهر مي گويد: «هم اكنون ظرفيت جايگاههاي سوخت رساني 5 برابر تعداد اتوبوس هاي گاز سوز می باشد. با وجود اينكه يكهزار و چهارصد دستگاه اتوبوس گازسوز در ناوگان اتوبوسراني هست، اما روزانه 600 دستگاه اتوبوس در اين جايگاهها سخوت مي گينرد و اينطور به نظر مي رسد كه يك مرتبه سوختگيري باعث عدم نياز اتوبوس ها به سوخت به مدت 2 روز مي گردد.

حجت هم همچنين در رد اين مسأله كه هزينه تعمير و نگهداري اتوبوس هاي گاز سوز بالاست، مي گويد: «شركت واحد هيچ هزينه اي را تقبل نمي كند. حتي هزينه تأمين سوخت نيز به عهده شركت واحد نيست. اين اتوبوس ها گارانتي شده و تعويض و تعمير قطعات بر عهده شركت هاي سازنده می باشد.

معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست ايرادهاي وارده به اتوبوس هاي گازسوز را ايرادهاي عمومي مي داند و معتقد می باشد چنين ليستي را مي توان در باره اتوبوس هاي ديزلي نيز تهيه كرد . به عقيده حجت راندمان اتوبوس هاي گاز سوز بالاتر از اتوبوس هاي ديزلي بوده و عيب هايي نظير نشتي گاز و عدم قراردادن محافظ روي لوله گاز و … ايرادهايي جزيي به شمار مي آيد كه به راحتي قابل رفع می باشد.

او مي گويد: ‌متأسفانه برخي از اين ايرادها به صنعت خودروسازي در كشور بر مي گردد. براي شركت هاي سازنده فرقي نمي كند كه موتور ديزلي روي اتوبوس سوار كنند يا موتور گازسوز. موتور همان موتور می باشد. و روي هم سوار كردن قطعات ديگر نيز براي شركت سازنده تفاوتي ندارد. بنابارين ايراد را بايد در مونتاژ قطعات جست و جو كرد. ايراداتي كه گزارش شده اصلا مربوط به موتور نيست. بهره گیری از اتوبوس هاي گاز سوز ضروري می باشد و بايد شركت هاي سازنده در رفع اين ايرادهاي جزيي همت كنند.

شركت واحد معتقد می باشد كه تغييرات بنيادي در تكنولوژي ديزلي به وجود آمده و وجود موتورهاي ديزلي بنز 457 و … با قدرت موتور 300 اسب بخار كه در خطوط شيب دار نيز كارآيي بالايي دارند و نيز عدم آلايندگي زيست محيطي آنها و تطبيق با استاندارد يورو و 2 ويورو و 3 مي تواند ديدگاه منفي از اين اتوبوس ها را از بين ببرد.

شركت واحد مي گويد سهم اين شركت از آلودگي 2 درصدي هواي تهران از عناصر گازوئيل سوز، تنها يك درصد می باشد و گازوئيل مصرف شده نيز كمترين ميزان گوگرد را دارد. به طوري كه آلودگي آنها در خودروهايي كه داراي استاندارد يورو هستند به ميزان صفر مي رسد. اما دكتر حجت مي گويد: نمي گردد به مردم گفت كه از خودروهاي فرسوده بهره گیری نكنيد، خودروهايتان سالم باشد، اما خودروهاي متعلق به نهادها و سازمانهاي عمومي باعث افزايش آلودگي هواي شهر گردد، ميزان آلايندگي اتوبوس هاي ديزلي 15 برابر بيشتر از اتوبوس هاي گازسوز می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید