واقعيت اين می باشد كه زباله فقط به موادي كه در بالا گفتيم و آن ها را زباله خانگي مي گويند، محدود نمي گردد. كاش زباله فقط همين زباله خانگي بود! نگاهي به دور و بر محل زندگي خود بيندازيد و زباله هاي مختلفي را كه خانه ها ، صنايع و مغازه ها و كارگاههاي توليدي مي سازند با دقت وارسي كنيد تا تصور تقريباً درستي از انواع زباله داشته باشيد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

راستي! فراموش كرديم اضافه كنيم كه مقداري از زباله هاي شهري را جسد حيوانات خانگي شهري و يا حيوانات موذي كه در شهرها زندگي مي كنند، تشكيل مي دهد. در اين زمينه، يك آمار جالب توجه را به شما يادآوري مي كنيم: «سالانه جسد حدود 20 هزار حيوان، مثل سگ و گربه، از خيابان هاي شهر توكيو در كشور ژاپن جمع آوري ميشود!» در اين زمينه، براي كشور خودمان آماري در دست نداريم.

مقدار توليد زباله، هم در شهرها و هم در روستاها و از كشوري به كشور ديگر، تغيير مي كند. جالب می باشد بدانيد كه ساكنان شهرهاي بزرگ بيش از ساكنان شهرهاي كوچك و روستاها زباله توليد مي كنند. مثلاً محاسبات نشان مي دهد كه ساكنان شهر تهران هر يك روزانه حدود 900 گرم زباله دور مي ريزند فكر مي كنيد، زباله هاي شهرهاي بزرگ با زباله هاي شهرهاي كوچك و روستاها چه تفاوت هايي دارد؟ براي پاسخ به اين سؤال بهتر می باشد، قدري بيش تر درمورد انواع زباله صحبت كنيم.

زباله هاي خانگي كه شما بيش تر با آن ها و بوي نامطبوعشان آشنا هستيد، فقط و فقط 5 درصد از كل حجم زباله هاي جهان را تشكيل مي دهند. بزرگ ترين درصد زباله هاي جهان را زباله هاي حاصل از منابع حيواني تشكيل مي دهد (39 درصد). پس از آن، كلوخه هاي به دردنخور سنگ هاي معدني و استخراج كاني ها (با رقم 38 درصد) در مقام دوم قرار مي گيرند. سپس نوبت به محصولات كشاورزي و بقاياي آنها (مثل كاه و كلش، پوست و …. ) مي رسد كه حدود 14 درصد از كل زباله هاي جهان را تشكيل ميدهد.

كمترين درصد زباله هاي جهان، زباله هاي صنعتي هستند كه فقط 3 درصد از كل حجم زباله ها را تشكيل مي دهند. جالب اين می باشد كه همين سه درصد، به خاطر آن كه حاوي مواد شيميايي، كاغذ و مواد سمي می باشد، از خطرناك ترين نوع زباله ها محسوب مي گردد. زباله هاي دامي و حيواني، زیرا براحتي تجزيه مي شوند و دوباره به محيط باز مي گردند، مانند زباله هاي كم خطر هستند. اينك تصوير نسبتاً روشن تري از انواع زباله به دست آوريد.

اما اكنون اين سؤال مطرح می باشد كه شما زباله هاي خانگي خود را چه مي كنيد؟ آيا آنها را مقابل خانه همسايه مي گذاريد يا خودتان آن ها را از محل زندگي دور و در خارج شهر يا روستا، در محلي انباشته مي كنيد. معمولاً جمع آوري زباله، در شهرهاي بزرگ و كوچك، به وسيله مأموران شهرداريها انجام مي گيرد. آن ها ، ساعات معيني از شب يا روز، به خانه ها مراجعه مي كنند و پس از جمع آوري زباله ها، آن ها را براي دفن يا سوزاندن به خارج شهرها انتقال مي دهند. اگر يك روز، مأموران شهرداري به خانه شما مراجعه نكنند، چه خواهيد كرد؟

اگر كره زمين را همچون خانه بزرگي براي همه بشر ها فرض كنيم، زباله اين خانه بزرگ بايد كجا ريخته گردد، ما مي توانيم براي از بين بردن زباله هاي شهري، نواحي حومه شهرها را در نظر بگيريم. اما براي برخي از زباله ها، هيچ جايي وجود ندارد. آيا موافقيد كه در نزديكي محل زندگي شما ، زباله هاي شهر و روستا را انباشته كنند؟ برخي از زباله ها، مثل زباله هاي سمي يا زباله هاي نيروگاههاي اتمي، داراي مواد «راديو اكتيو» هستند و بايد در مكان هاي خاصي نابود شوند. معمولاً كشورهاي بزرگ صنعتي سعي مي كنند، اين گونه زباله ها را يا به كشورهاي فقير تحميل كنند و يا آن ها را در محل هاي خاصي در زير زمين و در اعماق زياد دفن كنند. كافي می باشد ، ساكنان يك كشور يا شهر از دفن زباله هاي صنعتي و سمي در نزديكي محل زندگي خود آگاه شوند تا اعتراضشان گوش فلك را كر كند!

همه زباله ها هم غير قابل بهره گیری نيستند. مبلمان برخي از خانه ها، لوازم الكتريكي از مد افتاده، پارچه هاي كاغذي، شيشه، انواع كاغذ، مقوا و پلاستيك، مانند زباله هايي هستند كه مي توان آنها را مجدداً، با انجام كارهايي مثل تصفيه تصفيه يا جداسازي، قابل بهره گیری كرد. شيشه ها، بويژه در اين زمينه، بخوبي مورد بهره گیری مجدد قرار مي گيرند. همچنين، انواع كاغذ روزنامه ها، مجلات و كارتن هاي بسته بندي كالاها براي توليد مجدد كاغذهاي با كيفيت نامرغوب، جداسازي و تصفيه مي شوند كه معمولاً به اين كار «بازيافت» مي گويند. برخي از ساحبان كارخانه هاي بازيافت، از زباله هاي كارگاهها و زباله هاي خانه هاي من و شما، صاحب ثروت هاي زيادي مي شوند و از اين طريق نيز، به حفظ منابع كرة زمين و پاكسازي محيط كمك مي كنند.

طرفداران محيط زيست همواره اين سؤال را مطرح مي كنند كه از كدام قسمت هاي زباله ها مي توان دوباره بهره گیری كرد و زباله هاي ب درد نخور را بايد كجا جمع آوري كرد. برخي از مواد زباله ها، مثل پلاستيك ها، دير تجزيه مي شوند و تا مدت زيادي در محيط به حالت خود باقي مي مانند. پلاستيك ها، همواره يكي از مشكلات بزرگ كشورهاي بزرگ توليد كنندة زباله بوده اند. بتازگي راههاي جديدي براي بهره گیری از پلاستيك هاي زباله اي پيدا شده می باشد: دانشمندان عقیده دارند كه مي توان از پلاستيك هاي زباله ها در تولدي نوعي آسفالت براي جاده بهره گرفت. اين محصول جديد را كه سبب پاكسازي محيط زيست از پلاستيك مي گردد، «پلاسفالت» (!) نام گذاشته اند و محاسبات نشان مي دهد كه باري هر كيلومتر راه، مي توان 50 تا 100 تن پلاسفالت مصرف كرد. با اين راه بهره گیری از پلاستيك ها موافقيد؟

اميدواريم شما هم در مسافرت هاي خود به گوشه و كنار كشور، ديگر با منظره پلاستيك هاي سياه و سفيد سرگردان كه در حاشيه شهرها و روستاها با باد جا به جا مي شوند و منظره زشتي را ايجاد مي كنند، رو به رو نشويد.

بد نيست اضافه كنيم كه برخي از كشورها، براي خلاص شدن از شر زباله هاي خود، از راههاي غير معقولي بهره گیری مي كنند. سالانه 50 ميليون متر مكعب زباله از طرف كشورهاي مختلف در اقيانوس ها تخليه مي گردد. در واقع، بيش از 70 هزار كشتي زباله هاي خود را در درياها و اقيانوس ها رها مي كنند.

كره زمين، محل سكونت ما ، همانند يك خانه بزرگ براي تمام بشريت می باشد. رها كردن زباله ها در اقيانوس، درست مانند آن می باشد كه كيسه زباله خود را پیش روی در خانه همسايه قرار دهيم و فكر كنيم كه از دست زباله ها خلاص شده ايم. با اين راه حل موافقيد؟ با زباله ها چه بايد كرد؟ آيا مي توان آنها را در كره ديگري، بجز كره زمين، رها كرد؟…

براي آموزش بازيافت زباله

توزيع بسته هاي كرم خاكي در مدارس تهران

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

عليرضا كيواني نژاد- بازيافت زباله ها يكي از دغدغه هاي فعلي كلانشهرهاي نه چندان پيشرفته می باشد چرا كه در شهرهاي بزرگ بازيافت زباله و توليد انرژي از آن، به عنوان منبع جديدي از انرژي و حتي جانشيني مناسب براي تعدادي از تجارت هاي سوخته، به شمار مي رود. دولت فرانسه نيز در حركتي نو، با بهره گیری از زباله هاي شهري، موفق شده مقداري از انرژي لازم براي حركت و توليد انرژي راكتورهاي خود را تأمين كند. فرانسه يكي از صادر كنندگان عمده انرژي برق در اروپاست. به تازگي نيز دانشگاه الزهرا با كمك آموزش و پرورش طرح بازيافت زباله از زباله هاي مدارس راهنمايي را در دستور كار خود قرار داده می باشد. طرح پژوهشي طراحي، اجرا و ارزشيابي بسته آزمايشي بهره گیری از كرم هاي خاكي براي توليد كود بيولوژيك از زباله مدارس راهنمايي، طراحي می باشد كه تا چندي ديگر در مدارس راهنمايي شهر تهران به اجرا در مي آيد.

فرمحمدي يكي از مجريان اين طرح مي گويد: « هدف از اجراي اين طرح انتقال مجموعه اي از مفاهيم آموزشي كليدي و مهارت هاي اساسي زندگي به مدارس و محيط هاي آموزشي كه در واقع بسترهاي اصلي فرهنگ سازي در جامعه هستند، به شمار مي رود»

اين طرح در راستاي اهداف پژوهشي می باشد كه با همكاري سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش در حال حاضر اجرا می باشد. به نظر مي رسد تعدادي از مدارس به شكل آزمايشي در اين طرح مقصود شوند چرا كه پوشش تمام مدارس تهران، كاري مشكل می باشد و در عين حال با در نظر داشتن نزديك شدن ايام پاياني سال، دوره زماني اين طرح به مقصود دستيابي به نتيجه اي ايده آل، ناكافي به نظر مي رسد. مرتضي اميدي، كارشناس پژوهشي مسايل آموزشي نيز در اين باره مي گويد « حتي اگر به اسم اين طرح نگاه كنيد، متوجه مي شويد كه بيشتر جنبه آزمايشي دارد. چرا كه اين كرم ها قرار می باشد در بسته هايي به مدارس تحويل داده شوند و آنها اين كرم ها را در زباله هايي بگذارند كه بعد از مدتي آن را تبديل به كود كنند، حال آنكه زباله ها در مدارس نيز مثل اكثر نقاط كشور، تفتيك نشده و برنامه اي براي تفتيك آن نيز به شكلي مدون اعلام نشده می باشد. در بروشرهايي كه به تعدادي از مدارس فرستاده گردید، توضيح داده بوديم كه تفتيك زباله چه ارزش هايي دارد و مي تواند منبع مناسبي براي توليد انرژي باشد اما نمي توان انتظار داشت در يك دوره چند ماهه دانش آموزان به اين ترتيب برسند كه مي توانند در زباله ها، تفتيكي حاصل كنند»

همچنين فرمحمدي درتوضيح و تشريح اين طرح مي گويد:‌ « دراين طرح دانش آموزان ياد مي گيرند كه چگونه مي توانند مشكل تجمع زباله را به نحو مطلوب حل كنند و در اين راه از موجودات زنده اي كه در اطراف ما زندگي مي كنند نيز كمك بگيرند و از همين زباله هاي به ظاهر بي فايده و بي ارزش مواد مصرفي با ارزش توليد كنند. درنهايت اينكه مي آموزند هر ماده زايدي دوريختني نيست.»


دیدگاهتان را بنویسید